Pts. Eki 19th, 2020

 

İtalya’da Temiz Eller Operasyonu’nunyapıldığı dönemleri kara mizahla sunan Yazar Aldo Nıcolaı’nin Kadın ile Memur adlı eseri, devlet işleyişinin olduğu her çağda, her ülkede geçerliliğini koruyacak nitelikte bir eser.Melike Aslı Sinke ve Ümit Bakış’ın harika yorumlarıyla, Bülent Arın’ın yönetmeliğinde İzmir Devlet Tiyatrosu’nun Kadın ile Memur adlı oyunu, sezonun ilk oyunu olarak Malatya izleyicisiyle buluştu.

Heyecan ve ideallerden uzak, monoton bir yaşam süren, on üç yıldır bakanlıkta çalışan bir memur; sıradan bir iş günü geçireceğini düşünürken, bir sabah çalışma odasında kendisini bekleyen, kim olduğunu bilmediği bir kadın ile karşılaşır.

 Kadın ile memur; bürokrasiyi, devletin işleyişini, ülke politikasını, demokrasiyi ve yaşam biçimini konuşurlar. Memur o güne kadar hiç düşünmediği konuları sorgulamaya başlamıştır.

Egemenlerin, ezilenleri baskı altında tuttuğu düzenin işleyişini yüreklice irdeleyen Kadın ile Memur, yüreklice bir seçim olmuş. Oyunun konusu gereği de yürekli seçim, demeyi hak ediyor, oyuncu sayısıyla da. Az karakterle oyunun dinamizmini ayakta tutmak zordur. İzleyicinin oyundan kopmamasını sağlamak zordur.

Yönetmen Bülent Arın ve oyuncular Melike Aslı Sinke ve Ümit Bakış,     izleyicinin bir an bile sıkılmasına meydan vermiyorlar. Tek perdelik komedi, gülmekten çok düşündürse de yaşamın içinden kıskıvrak yakalıyor seyirciyi.

 Söz oyunlarıyla, hazır cevaplılıkla, her çağda geçerli olan bürokrasi denen düzenin hantallığıyla bir güzel dalgasını geçiyor İtalyan yazar Aldo Nıcolaı. Muhittin Yılmaz’ın çevirdiği oyunun yönetmeni Bülent Arın, oyun metninin uyarlama olmadığını, çeviri olduğunu açıklıyor.

 

İnsanın ve insanlığın ifade edildiği tiyatro ile ilgili Yönetmen Bülent Arın, dile getirilemeyen düşüncenin anlamından söz edilemeyeceğini ifade etti. Kuliste görüştüğümüz Yönetmen Arın, sözlerini şöyle sürdürdü:

 “İnsanın düşünmekte özgür olduğu ve bunun önlenemeyeceği hep söylenir. Ancak bu özgürlüğün –kişide başlayıp biten bu zihni sürecin- pek fazla bir değeri yoktur.

İnsan; yaşam tarzlarını biçimleyen, davranışlarına düzen veren düşünce ve gelenekleri eleştirmeye, daha iyi bir yaşam biçimi için düşünceler üretmeye başlamışsa ve bunu ifade edemiyorsa düşünce özgürlüğünün ne anlamı kalır?

Demek ki; düşünce özgürlüğünün bir anlam taşıyabilmesi için ‘ifade özgürlüğü’ ile birlikte olması gerekir. Bu birliktelik, düşünce özgürlüğü olarak dile getirilir.”

 

Sultan KILIÇ    sultankilic44@hotmail.com

49

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir